Bannerit ovat berbedoksesta: 6 karua faktaa

Banneri- eli display-mainonta on Internetin syöpä: se leviää lähes kaikkialle ja samalla pilaa kaiken hyvän. Se on käsittämättömän suosittua, vaikka sen tehottomuus on todistettu moneen kertaan.

Ensimmäinen banneri julkaistiin 27.10.1994 ja sen keksijä oli Joe McCambley. Mainos oli AT&T sponsoroima ja se on ilmeisesti Internetin historian ainut toimiva bannerimainos – jopa 78 % klikkasi sitä. Sen jälkeen on ollut pelkkää jäistä pyllymäkeä.

Banneri eka

Tässä on kuusi syytä, miksi kannattaa unohtaa bannerit ja keskittyä johonkin järkevämpään.

 

Bannerit 1

Maailmallakin CTR on vain 0,1 %. Tehottomampaa mediaa saa hakea. Olen jokseenkin varma, että faksikin olisi parempi mainontamuoto, siinä olisi ainakin uniikki meininki. Miksi siis käyttää tähän valtavasti energiaa ja rahaa? Kaiken lisäksi klikkaus ei edes merkitse mitään. Se ei suoraan lisää myyntiä tai brändiarvoa.

Lähde

 

Bannerit 2

Olemme immuuneja bannereille. Tiedämme missä ne ovat ja osaamme hypätä niiden yli. Meille on kehittynyt taito olla katsomatta niitä ja vielä vähemmän muistamme niitä. Bannerit ovat sieluttomia: ne eivät kerro tarinaa ja ne eivät aiheuta tunteita. Siksi kohteleme niitä välinpitämättömästi.

Lähde

 

Banneri 3

Paraatipaikalla kiertävät bannerit, joten kaikki eivät välttämättä näy. Sivupalkissa bannerit jatkuvat ja jatkuvat, banneria ei välttämättä koskaan skrollata esille jne. Tässä ei ole mukana mainoksia estävät.

Lähde

 

Bannerit 4

Ihmiset kokevat mainoksia häiritsevinä, ne heikentävät selailukokemusta ja hidastavat netin käyttöä. AdBlock ja muiden sovellusten suosio kasvaa hurjat 43 % vuodessa. Mainosten pakkosyöttöä voidaan verrata hanhen ruokintaan – tehdään se rasvamaksa vaikka väkisin.

Lähde

 

Bannerit 5

Onneksi joku tykkää bannereista, vaikka iso osa heistä eivät olekaan ihmisiä.

Lähde

 

Bannerit 6

Jos klikkaajien sormet muistuttavat Kabanossi-pakettia, se ei tarkoita, että mainoksesi olisi erityisen kiinnostava. Perustuen omiin ja lähipiirini kokemuksiin, väitän, että aika moni mobiiliklikkaus tulee myös lapsilta heidän käyttäessä tablettia pelaamiseen tai videoiden katseluun.

Lähde

 

 

Display-mainonnan lisäksi on tullut paljon uusia mainoksen esittämistapoja, jotka ovat hyvin samankaltaisia kuten remarketing-mainokset. Näissä mainoksissa on enemmän järkeä kuin perusbannereissa, mutta paljon samoja ongelmia. Ne myös perustuvat banneriformaattiin, josta emme selkeästi tykkää ja jonka osaamme unohtaa.

Kaiken lisäksi remarketing-mainokset ovat karmivia. Kun olet vieraillut jollakin sivulla, ne seuraavat perässäsi kuin stalkkaaja. Meillä on jo NSA riesana, tarvitaanko vielä yritykset kiertämään perässä saarnaamassa kuin tele-evankelista? Samojen mainosten näkeminen ärsyttää ja saa usein negatiivisia reaktioita aikaiseksi. Jos on löytänyt sivun, tarvitseeko siitä jatkuvasti muistuttaa? Tosin remarketing on erittäin tehokasta, jos kohderyhmäsi ovat dementikot.

 

Markkinoijille on olemassa valtavasti erilaisia työkaluja ja strategioita tarjolla. Valtaosa niistä ovat paljon tehokkaampia kuin bannerit. Nyt on aika julistaa display-mainonta sukupuuttoon ja tehdä jotain fiksumpaa.  Panosta sisältömarkkinointiin tai kokeile vaikka faksata ne bannerit!

 


 

Karl Filtness

Karl FiltnessOlen intohimoinen moderni markkinoija – markkinointi on elämäni ammatillinen rakkaus. Haluan täyttää kaikki aistini sillä, ympäröidä itseni uusilla tavoilla vaikuttaa ihmisiin, tahdon imeä itseeni uusia ajatuksia ja levittää vaikuttavaa sisältöä.

Olen parhaimmillani, kun luon, innovoin ja esiinnyn. Tahdon inspiroida ympärillä oleviani. Markkinointi on suuressa murroksessa ja täynnä jännittäviä tilaisuuksia. Hallitsen nykyiset trendit ja haluan mukautua nouseviin mahdollisuuksiin. Lue lisää LinkedInistä.

 

3 Comments

Jätä kommentti