KANSIKUVA

Haluatko viestillesi 100 % huomion? Hetkellinen markkinointi on vastaus.

Minulla on vain 8 sekuntia aikaa hurmata sinut ja saada sinut jatkamaan lukemista. Keskittymiskykymme on lyhyempi kuin kultakalalla, mutta väitän, että tämä on riittävä aika vakuuttaa. Näiden ensimmäisten sekuntien aikana minulla on sinun 100 % huomio, et kaipaa uusia virikkeitä, mielenkiintoisia tapahtumia tai kimaltelevia esineitä.

Tässä kohtaa osalla keskittyminen on herpaantunut ja mielessä on Liverpoolin seuraava avauskokoonpano, tulevan aterian komponentit tai taustalla takaraivossa takova ihmetys siitä, miksei tässä tylsässä blogikirjoituksessa ole vielä yhtään räjähdystä. Ensivaikutelma on entistä tärkeämpi ja meillä on koko ajan supistuva aika vakuuttaa ihmisiä. Markkinoinnin pitää myös muuttua ja vastaus on hetkellinen markkinointi.

Jos suot minulle vielä hetken, lupaan:

  1. kertoa, mitä hetkellinen markkinointi on.
  2. annan neljä syytä, miksi käyttää sitä.
  3. jakaa pari konkreettista käyttötapaa.
  4. paljastaa, että kyseessä on ajattelumalli eikä pelkkä taktinen työkalu.

 

1. Mistä oikein on kysymys?

Alkuperäinen kuva Dave Gates: https://flic.kr/p/7x4VZo

Alkuperäinen kuva Dave Gates: https://flic.kr/p/7x4VZo

Hetkellisen markkinoinnin Darwinin kanta-apina on Snapchat. Snapchat on viestipalvelu, jossa lähettäjä ennaltamäärää, kuinka kauan viesti on nähtävillä. Avattuaan viestin se näkyy 1-10 sekuntia, jonka jälkeen viesti häviää savuna ilmaan – joskaan ei yhtä dramaattisesti kuin Vaarallisessa tehtävässä. Snapchat ei ole mikään pilipalipalvelu, sillä sitä käyttää 50 miljoonaa käyttäjää ja sen kautta kulkee 400 miljoonaa kuvaa joka päivä.

Samaa trendiä edustaa esim. Vine, jossa käyttäjät voivat ladata palveluun kuusi sekuntia kestäviä videoita. Yhteistä tämän kaltaisille palveluille on niiden lyhytkestoisuus. Hetkellisen markkinoinnin tarkoitus on käyttää tämä hetki täydellisesti hyväksi. Markkinoija aluksi kavahtaa tätä minimaalista aikaa, mutta oikein käytettynä se on mieletön mahdollisuus.

 

2. 4 syytä, miksi käyttää hetkellistä markkinointia

Lyhyt viesti ja tarkka aikaikkuna tarjoavat enemmän etuja, kuin mitä ensi alkuun voisi kuvitella:

  1. Riittävän lyhyt kesto takaa sen, että saat vastaanottajan 100 % huomion!
  2. Tapahtuu välittömästi, jolloin katsoja on valmis vastaanottamaan viestin.
  3. Viesti on henkilökohtainen, se on kohdistettu vain sinulle, jolloin sen vaikuttavuus kasvaa.
  4. Tarjoaa immuniteettiä ADD-ilmiöön, sillä se ehtii vaikuttaa ennen kuin keskittyminen herpaantuu.

 

3. Hetkellinen markkinointi sopii parhaiten brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja täsmäiskuihin

A. Lisää brändin tunnettuutta

Hetkellisen markkinoinnin avulla brändi voidaan esitellä ja kasvattaa sen mielenkiintoa. Uutta tuotetta ja palvelua voi lanseerata ja promota lyhyen viestin avulla. Pikaisen viestin avulla voidaan myös tarjota kurkistuksia kulissien taakse.

Automerkki Acura käytti Snapchatia uuden mallin lanseeraamisessa. Ekslusiivista mahdollisuutta markkinointiin Twitterin avulla:

Acura

Snapchat viestissä oli kuuden sekunnin video uudesta autosta. Kuvaa klikkaamalla näet Acuran samantyyppisen Vine-videon:

nsx_629_2013_07_27_01

Tämän tyyppinen viesti on erittäin tehokas, sillä viesti tulee suoraan puhelimeen ja näin sen kokee henkilökohtaiseksi. Koska käyttäjä tietää, että viesti häviää katsomisen jälkeen, se avataan sellaisella hetkellä, että sen voi katsoa rauhassa ja intensiivisesti. Brändistä jää taatusti pysyvä muistijälki.

 

B. Täsmäspotti

Hetkellinen markkinointi sopii täydellisesti alennusten, tarjouskuponkien ja kilpailujen lähettämiseen. Jääjogurttikauppias 16 Handels loi nerokkaan Snapchat kampanjan. Palkintona oli alennuskuponki, jonka sai, kun lähetti kuvan itsestään nauttimassa 16 Handelsin tuotteita. Vastausviestissä oli mahdollisuus saada 16 %, 50 % tai 100 % alennus tuotteesta. Jännitys alennuksen määrästä säilyi kassalle asti, sillä viesti piti avata myyjän kanssa, jottei se häviäisi.

Snapchat-Promotion

Kampanja on nerokas. Asiakas ohjataan alkuun ostoksille, saadaan tanssimaan pillin mukaan, jännitys alennusmäärästä pitää brändin mielessä ja ohjaa ripeästi uudelleen kassalle.

 

4. Hetkellinen markkinointi on ajattelumalli, ei pelkkä taktiikka

Vaikka hetkellinen markkinointi soveltuukin parhaiten tietynlaisiin tavoitteisiin, samaa ajattelumallia kannattaa soveltaa muissakin palveluissa. Yksi nopeasti kasvava mainoskanava on YouTube. Palvelu on ollut pitkään erittäin suosittu ja nyt ovat mainostajatkin ryömineet ulos printtikoloistaan.

YouTubeen on mahdollista ostaa mainoksia, mutta mainostajat ovat pääasiallisesti heittäneet rahojaan hukkaan. Yleisimmät YouTube-mainokset ovat perinteisiä TV-spotin tyylisiä: tarinallisia ja maalailevia 20-30 sekunnin klippejä. Tämä formaatti ei toimi, sillä media on erilainen. Mainoksia ei ole pakko katsoa kuin viisi sekuntia, jonka jälkeen katsojalla on mahdollisuus siirtyä haluamaansa videoon. Useimmassa mainoksessa mitään ei ole ehtinyt tapahtua näiden viiden sekunnin aikana, joten tilaisuus valuu käsistä. Mainostajien pitää ymmärtää tarttua hetkeen ja tehdä ensimmäisestä viidestä sekunnista tajuntaa räjäyttäviä, jotta katsoja haluaa nähdä mainoksesta loputkin. Jos mielikuvitus ei riitä mielenkiintoisen alun luomiseen, laita edes mainoksen ydinviesti heti kärkeen, jotta katsoja voidaan väkisin aivopestä.

 

Nopeatempoisessa maailmassa aikaa vaikuttaa on yhä vähemmän ja lyhyet mahdollisuudet pitää hyödyntää tehokkaasti. Laadukkaalle ja pidemmälle sisällölle on edelleen tilausta, siitä ei kannata luopua, mutta brändi ja sanoma voidaan kirkastaa hetkellisen markkinoinnin avulla. Hetkellinen markkinointi on myös oiva sisääntuloväylä. Markkinoinnin formaatteja pitää ravistaa ja viidessä sekunnissa voidaan tehdä suuri vaikutus.

 


Karl Filtness

Karl FiltnessOlen intohimoinen moderni markkinoija – markkinointi on elämäni ammatillinen rakkaus. Haluan täyttää kaikki aistini sillä, ympäröidä itseni uusilla tavoilla vaikuttaa ihmisiin, tahdon imeä itseeni uusia ajatuksia ja levittää vaikuttavaa sisältöä.

Olen parhaimmillani, kun luon, innovoin ja esiinnyn. Tahdon inspiroida ympärillä oleviani. Markkinointi on suuressa murroksessa ja täynnä jännittäviä tilaisuuksia. Hallitsen nykyiset trendit ja haluan mukautua nouseviin mahdollisuuksiin. Lue lisää LinkedInistä.

 

2 Comments

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s