14957986823_61c3ea38ea_k

Käryääkö sosiaalinen media turhuuksien roviolla?

Forrester väittää, että yritysten kannattaa unohtaa Facebook markkinointikanavana. Onko näin?

Facebookin orgaaninen tavoitettavuus on romahtanut ja Forresterin mukaan se tavoittaa enää vain 2 % sivuista tykänneistä. Tämä on todella matala määrä, mutta pätee vain suuriin brändeihin. Facebook-kiiman ollessa kuumimmillaan, brändit tekivät käytännössä mitä tahansa saadakseen ihmiset tykkäämään ja ”vuorovaikuttamaan” sivun kanssa. Temput koostuivat mm. tykkäysporteista, arvonnoista ja säälipeukku säätilapäivityksistä.

Tällä on ollut hintansa: fanit eivät ole faneja, vaan pikavoittoja kalastelevia opportunisteja, joilla ei ole minkäänlaista sidettä yritykseen tai sen arvoihin. Jos olet tykännyt matkalahjakortin tähden, miksi haluaisit vuorovaikuttaa brändin kanssa? Käännetäänpä tämä arkielämään. Olet kiinnostunut keskustelemaan kaupan konsulentin kanssa tasan sen aikaa, mitä kestää hotkaista ilmainen nakki. FB-kaveriksi kutsuminen ei käy mielessäkään.

Onko siis ihme, ettei nyt brändien seinille läväyttämät jutut kiinnosta? Ilman vuorovaikutusta orgaaninen tavoitettavuus tippuu tasaisesti kunnes se muistuttaa vainajan sydänkäyrää.

Suomessa on nähtävillä samaa, joskaan ei näin rajusti. Keskimääräinen suomalainen yritys tavoittaa fanejaan vielä huomattavasti paremmin, vaikka tavoiteprosentti on laskenut kulta-ajoista. Jälleen kerran taisteluareenojen kuningas Laatu tyrmää spektaakkelimaisena showmiehenä tunnetun Määrän. Jos fanisi ovat aitoja ja kiinnostuneita keskusteluaiheistasi, tavoitat kohtuullisen joukon innokkaita ja vuorovaikuttavia tykkääjiä. 

Wall Street Journalissa Twitterkin liitetään mukaan turhuuksien roviolle. ”Sinulla ei oikeasti ole sosiaalisia suhteita asiakkaisiin”, on mielenkiintoinen väittämä. Miten määritellään sosiaalinen suhde? Onko se samanlainen suhde kuin sinulla on mummoosi? Jos on, sellaista suhdetta tuskin on. Onko sosiaalinen suhde sitä, että luet päivityksiä, joskus retweettaat ja oikein uskaliaana päivänä tohdit vastata twiittiin? Minusta tämä täyttää suhteen määritelmän. Suhde voi olla löyhä, mutta se on syvempi ja merkityksellisempi kuin mainos sanomalehden välissä. Olet itse päättänyt seurata, sisältöä ei väkisin ahdeta kurkustasi alas.

Forresterin väitteissä on perää, mutta asia ei ole ihan niin mustavalkoinen. Sosiaalinen media ei voi olla päämediasi. Jokin muu paikka kuten kotisivut, on se oikea paikka kerätä informaatiota ja kansaa ihmettelemään ja ihastelemaan innovatiivista ilmestystäsi. Facebook ja Twitter täydentävät ja tarjoavat uuden väylän, jossa on mahdollista löytää uusia seuraajia ja käydä heidän kanssaan järkevää dialogia. Se edellyttää halua tuottaa lisäarvoa, jakaa relevanttia tietoa, auttaa ratkomaan ongelmia ja tahtoa olla aidosti läsnä. Linkkien dumppaamista tai pöyristyttävää promootiota ei kaipaa kukaan. Se on yhtä tehokas kuin bannerimainos.

Jos tunnet yleisösi ja sinulla on selkeä tavoite, saat enemmän irti. Kanaviin pitää kuitenkin suhtautua realistisesti ja rehellisesti. Et tule saamaan kuuta taivaalta, mutta muutama meteoriitti voi tippua syliin.

 

Postaus ilmestyi alunperin LinkedIn-blogissani ja se aiheutti hyvin keskustelua.
Kuva: John Gannon.


 

Karl Filtness

Karl FiltnessOlen intohimoinen moderni markkinoija – markkinointi on elämäni ammatillinen rakkaus. Haluan täyttää kaikki aistini sillä, ympäröidä itseni uusilla tavoilla vaikuttaa ihmisiin, tahdon imeä itseeni uusia ajatuksia ja levittää vaikuttavaa sisältöä.

Olen parhaimmillani, kun luon, innovoin ja esiinnyn. Tahdon inspiroida ympärillä oleviani. Markkinointi on suuressa murroksessa ja täynnä jännittäviä tilaisuuksia. Hallitsen nykyiset trendit ja haluan mukautua nouseviin mahdollisuuksiin. Lue lisää LinkedInistä.

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s