Pinterestin käyttöopas: yleisiä ohjeita, omia kokemuksia ja käyttö markkinoinnissa osa 1

Pinterest on tämän hetken ylivoimaisesti kuumin “uutuus” sosiaalisen median kentässä. Itse palvelu on pari vuotta vanha, mutta nyt viimeisten kuukausien aikana se on ottanut valtavasti tuulta siipiensä alle ja se on levinnyt kulovalkean tavoin ihmisten tietoisuuteen. Olen itse innostunut aika lailla palvelusta ja ajattelin kertoa blogissani tarkemmin koko palvelusta, sen käyttämisestä, omista kokemuksistani ja miten sitä voisi hyödyntää markkinoinnissa.

Mikä on Pinterest?

Pinterest on virtuaalinen korkkitaulu johon voit “kiinnittää” (pin) itselle mieluisia sekä kiinnostavia (interest) kuvia. Koska palvelu pyörii kuvien ympärillä se eroaa paljon “perinteisestä” tekstipainotteisesta sosiaalisesta mediasta ja se on hyvin visuaalinen palvelu. Kaikki mikä löytyy kuvamuodossa, on laitettavissa Pinterestiin. Kuvat voidaan ryhmitellä eri aihealueisiin kuten arkkitehtuuriin, logoihin, hääkuviin, väreihin… ihan miten itse haluat. Näitä kutsutaan Boardeiksi. Palveluun voi myös pinnata videoita, mutta tässä vaiheessa ne ovat huomattavasti pienemmässä roolissa kuin kuvat.

Pinterest on sosiaalinen siinä mielessä, että voit jakaa omia suosikkikuviasi koko maailman kesken. Voit seurata kavereitasi ja palvelu on asymmetrinen kuten Twitter eli voit seurata ketä tahansa ja hänen ei tarvitse välttämättä seurata sinua takaisin.

Pinterestin käytössä pitää myös omaksua uudenlainen ajattelutapa: nyt ei seurata ihmisiä, nyt seurataan boardeja eli yhteisiä kiinnostuksen kohteita!

Miten pääsen mukaan?

Tällä hetkellä Pinterestiin pääsee ainoastaan pyytämällä kutsun palvelun etusivulta tai kysymällä joltakin palvelunkäyttäjältä kutsua. Jos haluat kutsun palveluun, voin lähettää. Laita vaan kommenttilaatikkoon sähköpostiosoitteesi tai lähetä minulle sähköpostia.

EDIT: Pinterestiin et tarvitse enää kutsua luodaksesi tilin.

Miten käytän Pinterestia?

Miten lisään kuvia?

Kuvia voi lisäillä omille boardeille monella eri tavalla:

Helpoin tapa on Pinterestin sisällä joko uudelleen pinnaamalla (repin) seurattavien kuvia tai kuvia jotka löytyvät eri aihealueista tai käyttämällä hakutoimintoa.

Jos löydät netistä jonkun kuvan jonka haluat lisätä omalla sivulle, se onnistuu myös todella helposti. Ensimmäisenä kannattaa katsella löytyykö sivulta valmiiksi Pin It -nappulaa. Ne ovat lisääntyneet todella laajasti eri sivuille ja hyvin nopeasti palvelun kasvaessa. Olen lisännyt Pin It -painikkeen myös oman yrityksen LivingStone Kodit blogiinkin.

Toinen tapa on asentaa Pinterestin sivuilta löytyvän painikkeen selaimesi kirjamerkkipalkkiin. Kun löydät mieluisan kuvan, klikkaat vaan kirjanmerkkiä ja pääset pinnaamaan kuvan.

Itse tykkään käyttää selaimena Chromea ja siinä on saatavilla kätevä lisäosa, jolla voi helposti pinnata kuvia. Painat vaan hiiren kakkospainiketta ja valitset “Pin This Image” valikosta.

Pinterest on myös saatavilla iPhonelle ja voit pinnata missä ikinä kuljetkaan. Lataa sovellus iTunesista.

Voit myös ladata omia kuvia tietokoneeltasi. Valitse vaan yläpalkissa oleva “Add+” painike ja sieltä “Upload a pin”.

Boards

Boardit ovat Pinterestin keskiössä ja niiden luomiseen kannattaa käyttää hetki aikaa, jotta saat kaiken irti palvelusta. Alussa sinulle on luotu nippu boardeja, mutta näihin ei tarvitse eikä kannatakaan tyytyä. Kuten jo mainitsin, Pinterestissa seurataan ensisijaisesti boardeja ja toissijaisesti käyttäjiä. Boardit kannattaa siis ryhmitellä järkeväksi kokonaisuuksiksi ja rajata ne aika tiukkaan.

Koska minun omat pinnit liittyvät lähes kokonaan sisustamiseen, arkkitehtuuriin ja kotiin, olen luonut mm. boardeja jotka liittyvät arkkitehtuuriin, keittiöön, kylpyhuoneisiin, portaikkoihin jne. sen sijaan, että olisin luonut vaan yhden boardin joka liittyy vaan kotiin. Minun pinneistä kiinnostuneet tietävät siis hyvin tarkkaan, mitä pinnaan ja mihin.

Näin tarkkaa jakoa ei ole pakko tehdä, mutta esim. meikkaukseen, moottoripyöriin, ja elokuvatähtiin liittyvät pinnit kannattaa sijoittaa omille boardeille. Se palvelee kiinnostuneita seuraajia, sekä itseäsi, sillä näin löydät sen täydellisen kuvan paljon helpommin myös jälkikäteen! Voit myös kerätä boardin joka liittyy sisustusideoihin, omiin häihin, tee-se-itse projektiin, toiseen maailmansotaan jne…

Boardeja voi muokata, nimetä uudelleen, poistaa tai lisäillä. Boardin lisääminen on helpoin tehdä uuden pinnin lisäämisen yhteydessä, valitset vaan boardinpudotusvalikon lopusta “Create new board” ja nimeät sen. Vaihtoehtoisesti voit lisätä boardin edellä mainitun “Add+” valikon kautta. Kaikki muu boardien muokkaaminen tapahtuu oikeassa yläkulmassa olevan valikon kohdan “Boards” alta.

Käy editoimassa kaikkia boardejasi! Tämä tapahtuu klikkaamalla boardia ja sitten edit nappulaa. Anna boardillesi kuvaava nimi ja laita halutessasi lyhyt esittelyteksti. Tärkeintä on kuitenkin valita boardille kategoria. Kun valitset kategorian, pinnisi näkyvät kaikille sen kategorian alla. Näin saat upeat kuvasi leviämään laajemmalle kuin omaan kaveripiiriisi.

Repin vai like?

Pinterestissä voi valita, että lisäätkö pinnin omalle boardille vai tykäätkö siitä. Tämä on aiheuttanut jossain määrin hämmennystä, että mitä tämä tarkoittaa. Tätä voi tulkita eri tavoin. Repin voi tarkoittaa, että pidät kuvasta niin paljon, että haluat jakaa sen eteenpäin myös muille ja tykkääminen tarkoittaa, että kuva on jees, muttei jakamisen arvoinen.

Itse käytän näitä siten, että koska haluan pitää hyvin tiukan fokuksen omissa boardeissa (tai en haluaisi, mutta ajanpuute pakottaa valitsemaan vaan oleellisemmat), repinnaan kaiken mikä miellyttää ja liittyy omiin boardeihin, ja tykkään sellaisesta jonka repinnaisin, jos minulla olisi sille boardi. Toisin sanoen minun tykkäämiset ovat aika kirjava joukko erilaisia kuvia. Näille ei ole olemassa mitään virallista sääntöä, joten voit itse päättää miten käytät repin ja like nappuloita.

Kuinka löytää seurattavia ja saada seuraajia?

Helpoin tapa on lähteä liikenteeseen omista kavereista sekä tuttavista, jotka ovat tuttuja muista sosiaalisen median verkostoista. Heitä on taatusti jo jokunen palvelussa mukana. Seuraa heitä ja katso ketä he seuraavat niin pääset alkuun.

Pinterest on Twitterin kaltainen avoin palvelun, joten voit seurata ketä tahansa. Voit löytää mielenkiintoisia pinnaajia monin tavoin:

  • selaamalla eri kategorioiden kuvia ja seuraamalla hyvien pinnien laittajia
  • hakutoiminnan kautta
  • sähköpostitse saat tiedon kuka on tykkänyt ja pinnannut kuviasi. Teillä on yhteinen maku, joten kannattaa katsastaa hänen boardeja
  • selaamalla “Popular” osiota yläpalkista
  • kutsumalla ystäviäsi palveluun

Jos olet aktiivinen ja jaat hyviä pinnejä, seuraajat tulevat varmasti. Jos sinulla on laaja kirjo eri aihealueen boardeja, on hyvin todennäköistä, että et saa paljon “rehellisiä” seuraajia. Pinterestissä tämä ei haittaa, sillä tässä seurattiin boardeja eikä ihmisiä. Joka boardin kohdalla on statistiikkaa siitä kuinka paljon seuraajia on kullakin boardillasi. Tätä lukua kannattaa enemmin tuijottaa kuin seuraajien määrää.

Seuraavassa osassa keskitytään Pinterestin käyttöön markkinoinnissa ja miten yritykset sekä asiantuntijat voivat hyödyntää palvelua.

Minua ja boardejani pääset seuraamaan tästä

28 Comments

  1. Mä olen käyttänyt ihan samaa jakoa, tykkään pinnistä, jos se on kiva/hieno/kiinnostava/tms, mutta mulla ei ole sille sopivaa boardia.

    Pinterestissä on minusta hyvä hoksata, että klikkaamalla käyttäjän sivulla ”follow all”, seuraa myös käyttäjän tulevaisuudessa luomia boardeja. Tuon follow all -napin klikkaamisen jälkeen voi poistaa seuraamisen niiltä boardeilta, jotka eivät ole ihan omaa kiinnostusta vastaavia.

  2. Tuo on hyvä tarkennus tuohon ”follow all” asiaan. Silloin tulee kaikki tulevaisuudenkin boardit ja se on joskus aiheuttanut itselle yllätyksiä. Itse järjestään seuraan kaikkia tuttujen boardeja, vaikka kaikki ei olisikaan ”mieleistä”. Ainakin siihen saakka kunnes ihmisestä tule tehokäyttäjä ja pinnit peittävät muut alle. Uudet tuttavuudet syynään todella tarkkaan ja valikoin vain itseäni kiinnostavia boardeja.

  3. Hei Karl.
    Hyvä ohjeistus, ilmeisesti ensimmäinen suomeksi (?). Monille aukeaa varmaan hyvin mistä kysymys.
    Lisäisin kuitenkin tämän asian: moni luulee virheellisesti, että kysymys siis vain KUVIEN keräämisestä – tätä painotat itsekin blogissasi.
    Pinterest EI kuitenkaan ole kuvakollaasin rakentamisen väline ainoastaan. Siltä se tietysti ensi silmäyksellä näyttää. Oleellista on, että kuvien TAKAA (eli klikatessa kuvaa) löytyy usein ARTIKKELEITA, HAASTATTELUJA, LISÄTIETOJA, VIDEOITA jne.

    SIIS: Pinterest toimii VISUAALISISTA lähtökohdista, ei tekstipainotteisesti.
    Se helpottaa muistamista, artikkeleiden löytämistä (sen sijaan, että olisivat esim. jossain linkki-viidakossa omalla koneella).

    Keskustelu esim. Twitterissä ja FB:ssa korostaa usein vain kuvia, ja Pinterestistä keskustellaan kuten se olisi naistenlehtien tyyppinen visuaalinen nautinto.

    Pinterest on siis ARKISTO, johon voi tallentaa mitä tahansa, niin, että kuva jää päällimmäiseksi näkyviin.

    Hyvä esimerkki on TIME-lehden ’pinnit’ –> http://pinterest.com/time_magazine/ – esim. boardilla interviews näkyy haastattelut, jotka ovat siis videoita.

    Itse pinnailen siis artikkeleita, kaavioita ja videoita aika paljon, Säästän tilaa omalla koneella ja löydän kaiken helpommin. Kuva puhuu enemmän kuin tuhat sanaa!

    SIIS: ÄLKÄÄ JÄÄKÖ katselemaan VAIN yhtä kuvaa, joka miellyttää silmää. Vaan KLIKATKAA ja avatkaa mitä luukusta löytyy! Usein siellä saattaa olla juuri se artikkeli, muotiblogi, juttu,henkilö, yms. jota olet kauan etsinyt. Ja voit taas ’pinnata’ sen omaan boardiisi artikkelit, suositut blogit tms. :)

    U-M

    • Erinomainen lisä Ulla, kiitos siitä. Tämä näkökulma on tarkoitus avata seuraavassa osassa eli miten tätä voi käyttää markkinoinnissa. Minä olen myös löytänyt aivan uusia blogeja ja saitteja Pinterestin kautta. Tämä eka osa oli tarkoitus tutustuttaa palveluun ja sen mekaniikkaan, seuraavassa mennään pikkuisen syvemmälle.

  4. Jep. Pointtini oli se, että liian moni luulee tämän olevan siis KUVIEN keräilyälähtökohtaisesti.

    Eli: ylipäänsä liikkeelle lähteminen voi tyssätä siihen, että ajattelee olevansa jotenkin ”asiapitoisempi” kuin joku kuvien keräilijä:)

  5. Hei,

    kiitos, hyvin olet koonneissasi esitellyt asiaa sitä tuntemattomallekin. Saisinko kutsun, niin pääsisin kokeilemaan ja esittelemään viestinnän opetuksessa.

  6. Hei,
    hyvän peruspaketin olet kirjoittanut pinterestistä. Rupesin vain itseäkin kiinnostamaan niin paljon, että saisinko kutsun?

  7. Huikeaa, että löysin nämän suomenkieliset ohjeesi. Itse olen miettinyt, että millä perusteella kuvia valkataan yleisille sivuille. Kun aloitin niin näin mielestäni kuviani siellä ja sain paljon pinnaajia. Nyt ei kuviani näy. Teinkö jonkin virheen tallennuksessa, vai valitseeko joku tuolla ”pääkallopaikalla” pinnit, jotka näkyyvät yleisillä sivuilla. Harrastelijana siellä jo nimellä Sipi K

  8. Hyvä, että ohjeet ovat olleet näin monelle hyödyksi. Sirpa K: en tiedä minkälaisella algoritmilla niitä kuvia valitaan, mutta luulen, että mitä enemmän pinnaa ja saa tykkäyksiä, sitä useammin kuvat näkyvät. Kannattaa tarkistaa ovatko boardit kategorisoitu, jos ei ole, kone ei osaa arpoa niitä oikeille sivuille ja silloin niitä ei näy käytännössä ollenkaan.

  9. Hei, Kiitos, että olet tehnyt selkeän ohjeistuksen pinterestiin. Ja voisitko lähettää minullekin kutsun?

  10. Hmmmmm… minäkin tahtoisin kutsun, mikäli näin vanhasta postauksesta enään irtoo. =)

  11. Minulla on vuosien takaa tietokoneen työpöydälle koottuja kansioita sisustuksesta, muodista ym. Kansioissaa on satoja kuvia. Miten saisin nämä liitettyä kätevästi Pinterestiin? Yksittäinen copy paste olisi hermojaraastavaa..

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s