Moccalattehipsteri osa 2: loraus maitoa ja tynnyrillinen intohimoa joukkoon

Kuten edellisessä kirjoituksessa alustin, nyt seuraa Moccalattehipsterin tiukkaakin tiukempi arvostelu.

Alkuperäinen ajatus oli vetää viileän analyyttinen linja, onhan kirja kuitenkin tietokirja (ainakin tietokirjakustantamon tuotos). Muutin kuitenkin mieleni kahdesta syystä: kirjan henki ei kehota analyyttisyyteen ja sellaisen tylsän arvostelun kirjoittaminen olisi ollut vähän minun omaa henkilökohtaista tyyliä vastaan. Kirjasta pitää kirjoittaa sellainen arvostelu mikä sopii sen tyyliin: kirja on kirjoitettu sydämestä ja pyrin samaan tässä blogipostauksessakin.

Kirja on kokonaisuutena hyvä ja miellyttävä lukukokemus. Se on kirjoitettu jouhevalla sekä sujuvalla tyylillä ja se on todella helppolukuinen. Vähän kuin lukisi blogia! Se mitä kaipaisin lisää oli kirjoitusten kommentointia. Osassa kirjoituksista on ”jälkipuhe” osio, mutta ne ovat turhan lyhyitä ja keskittyvät yleensä johonkin hyödyttömään nippelitietoon. Olisi ollut mielenkiintoista lukea, jos näitä olisi avattu lisää ja kommentoitu vähän laajemmin. Jälkiviisaus on kuitenkin aina parasta viisautta.

Kirjan hauskinta antia olivat blogikommentteista koostuvat nostot lukujen välillä. Vaikka kritiikki sattuu joka kerta, kun kuraa tulee niskaan, irrallisina nostoina ne olivat hulvattomia. Tässä lienee samaa efekti kuin BB:ssä tai Idolsissa, urpoille on kiva naureskella. Tämä siitä huolimatta, että nostot ovat irrotettu kontekstista ja sijoitettu huolellisesti. Näitä olisi voinut myös olla lisää, esim ”parhaat” kommentit joka kirjoituksen perässä.

Eri luvut ovat selkeitä kokonaisuuksia ja ryhmitelty selkeästi. Hauskin luku oli ”oman elämänsä antropologi” ja nauroin ääneen useassa kohdassa (selitys saattaa olla edellisen päivän kuntotesti ja sen päälle ruhtinaalliset 3,5 h unta). Kirja on kuitenkin pullollaan hyviä sekä viihdyttäviä kirjoituksia.

Kirja ei ole markkinointikirja. Se on kirja markkinoinnista ja intohimosta. Vaikka kirjassa on hyviä ajatuksia ja fiksuja yksinkertaistuksia, ei niiden avulla voi ryhtyä laatimaan strategiaa tai kampanjaa. Markkinoinnillisesti tärkein anti on sivuilla 405 ja 406 Vassisen tiivistelmässä. Kirja tarjoilee ohjeiden sijaan ajatuksia, lähtöjä, aihioita ja näkökulmia. Jos odotat samanlaista kirjaa/opasta kuin Digitaalinen jalanjälki, tulet pettymään. Jos odotat kirjaa joka saa sinut miettimään ja hymyilemään, tulet ihastumaan.

Kysyt ehkä itseltäsi miksi ostaisin kirjan, joka kertoo intohimosta? Jos kysyt tätä, et vaan tajua. Intohimo on maailmaa pyörittävä voima, joka vie tätä palloa eteenpäin. Intohimo on todellisen rakkaudenkin takana (järkiavioliitot eivät vaan ole siistejä). Ihmiset jotka itse ovat intohimoisia, minkä tahansa asian suhteen, arvostavat sekä ymmärtävät toisia intohimoisia ja fokusoituneita ihmisiä. Kun lukee toisen ihmisen ilmeisestä rakkaudesta omaan työhön ja vapaa-ajan sitoutumisen asteesta, ei voi muuta kuin ihailla ja pyrkiä itse samaan.

Intohimo tekee meistä parempia työntekijöitä ja mukavampia ihmisiä. Intohimolla on myös henkilöbrändiin erittäin suuri merkitys. Jos sinut tunnetaan kiihkosta, intensiteetistä ja palavasta halusta, sinun tekemiseen suhtaudutaan myötämielisemmin ja sinua arvostetaan enemmän. Vai milloin viimeksi olet halunnut väkisin ostaa jotain sellaiselta ihmiseltä jolla on EVVVK asenne ja jatkuvasti hokee, että ”mää oon vaan töissä täällä”? Itse suhtaudun intohimoisesti kaikkeen tekemiseen ja odotan muilta samaa, etenkin markkinoinnin suhteen. En halua antaa rahojani sellaiselle, joka ei ole yhtä innoissaan yrityksestäni tai tuotteistani kuin minä.

Itse suosittelen kyllä lukemaan kirja, jos vähänkään on tykästynyt Vassisen blogiin ja hänen ajatusmaailmaansa. Kirja ei tule jäämään markkinointikirjallisuuden historiaan, mutta se on viihdyttävä kokonaisuus, jota on kiva napsia kun tarvitsee inspiraatiota tai oman intohimotason boostaamista.

1 Comment

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s