Teuvo: minareetin uusi profeetta

Hakkaraisen Teuvo on tällä viikolla tehnyt epävirallisen henkilöbrändäämisen Suomen ennätyksen. Muutama viikko sitten Teuvo oli Viitasaaren paikallinen suuruus, mutta nyt hän on kaikkien suomalaisten huulilla. Miten tämä mies on onnistunut tekemään tälläisen nousun?

Teuvo valittiin kansanedustajaksi persuhyökyaallon vanavedessä, mutta tie tähtiin ei ollut vielä selvä; hän oli vaan rivikansanedustaja. Henkilöbrändi alkoi kirkastua kun Helsingin Sanomat julkaisi Hakkaraisin haastattelun hänen ensimmäisestä uudesta työpäivästä. Tuore kansanedustaja laukoi kuolemattomia lausahduksia kuten ”neekeriukko”, ”tuo maahanmuutto pitää saada kuriin”, ”muslimit kadulla hilluu” ja henkilökohtainen suosikkini Teuvon rukouslaulu (Tästä on jo tehty  hauska video). Hyvällä omalla tunnolla voidaan sanoa, että nämä lausahdukset eivät ole soveliaita nykypäivänä, ja vielä vähemmän soveliaita kansanedustajan suusta. Tästä videosta on noussut todellinen hitti sosiaalisessa mediassa ja Hakkaraisesta on keskusteltu vilkaasti kaikissa medioissa.

Lisää löylyä lensi kiukaalle, kun paljastui, että erittäin EU-kriittinen Hakkarainen on saanut merkittävän EU-tuen omalle saha-alan yritykselle. Aidon politikon tavoin tämäkin asia käännettiin eduksi ja rahat ovat menneet hyvää tarkoitukseen, kun ovat Suomessa eikä ”luikurimaiden” käytettävissä.

Moni tavallinen ihminen on kauhistellut näitä puheita ja tekoja, mutta onko se tehnyt hallaa Teuvo Hakkaraisen henkilöbrändille? Jos nyt pidettäisiin uudet vaalit, saisiko Teuvon enemmän ääniä kuin nyt saadut 3400 ääntä?

Vaikka Teuvon puheet ovat olleet rasisitisia, loukkaavia, törkeitä ja alentavia, vaaleissa hän pärjäisi vieläkin paremmin. Hakkaraisen kotisivuilla on hänen teesit esitetty hyvin selkeästi ja hänen äänestäjät ovat olleet hyvinkin tietoisia minkälaisilla arvoilla varustetun miehen he äänestävät eduskuntaan. Nyt kohun myötä moni muu tietää Teuvon ajattelumaailmasta ja hänellä on nyt varmasti paljon uusia kannattajia. Tämän lisäksi hän on osoittanut olevan sanojensa mittainen mies: Teuvo ei ole alistunut ”Helsingin Herrojen” hienosteluun ja hyväkäytöksisyyteen, vaan hän on sanonut mitä on halunnut välittämättä siitä onko se poliittisesti korrektia vai ei. Tämä vetoa protestiäänestäjiin, jotka haluavat muutakin kuin poliittista retoriikkaa (kts. aikaisempi postaus persujen markkinointisuunnitelmasta).

Hakkarainen on onnistunut siinä mistä moni haaveilee: hän on kyennyt vahvistamaan ja kehittämään omaa henkilöbrändiään hyvin lyhyessä ajassa hänen toivomaansa suuntaan. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s