Jytky markkinointisuunnitelma

Persut tekivät poliittista historiaa kaikkien aikojen suurimmalla nousulla ja nappaamalla 34 lisäpaikkaa Eduskunnasta. Markkinoinnin näkökulmasta asia ei yllätä lainkaan, persujen markkinointisuunnitelma oli täydellinen.

Toisin kuin muilla valtapuolueilla, persujen kannattajat ovat kohtuullisen homogeeninen ryhmä ja heidät voidaan helposti segmentoida. Yleensä tähän pystyy vain pienet puolueet kuten Vihreät ja RKP, mutta segmentointi rajoittaa, ja ruotsinkielisiä tai vihreitä arvoja täysin noudattavia on rajallinen määrä ja tämä johtaa siihen, että puolue jää pieneksi. Persut sen sijaan ovat valinneet segmentiksi laajan joukon ihmisiä, jotka edustavat soinilaisuudessa ”kansaa”.

Aiemmat protestipuolueet ovat ainoastaan onnistuneet nostattamaan myrskyn vesilasissa, mutta persut onnistuivat puhuttelemaan omaa segmenttiään täydellisesti. Tämä onnistui samaistumalla asiakkaaseen ja puhumaan asioista heidän omalla kielellä. Yksinkertainen, suora, konstailematon, tökerö, populistinen puhe upposi äänestäjiin kuin naula kipsiseinään. Tarjooma oli juuri sitä mitä ihmiset olivat kaivanneet; erilaista ja erottuvaa. Muut puolueet jatkoivat BS-linjalla ja jauhoivat kestävyysvajeesta ja vakausrahastoista, kun Soini kertoi omille kannattajille asiat siten kuin he ymmärtävät ne. Soini kykeni kääntämään useimmat aiheet edukseen jättämällä monimutkaiset yksityiskohdat pois. Valtionvarainministeri Katainen olisi voinut esimerkiksi vastata Soinin puheisiin kertomalla kansantajuisesti, että kaikki kahdeksan miljardia lainarahaa on mennyt suomalaisen yhteiskunnan tukemiseen ja penniäkään rahaa ei ole annettu Kreikkaan, Irlantiin eikä myöskään Portugaliin.

Jälki ei ole hienoa, viimeisteltyä ja sliipattu punavuorelaisen mainostoimiston osalta viimeisen päälle. Kuten äänestäjätkin, mainokset olivat vähän karkeita ja keskeneräisiä. Hesarissa ollut mainoskin oli täynnä virheitä. Tämä ei haitannut kannattajia ja oli linjassa persujen brändin kanssa. Mainokset, sanoma ja brändi oli juuri sopivaa kansan syville riveille ja tämä aiheutti äänivyöryn vaalipäivänä.

Persujen brändin kohtalo selviää tulevan neljän vuoden aikana. Kykeneekö persut muuttumaan ja sopeutumaan mahdolliseen hallitusvastuuseen, ja sen myötä uusiin velvollisuuksiin sekä vastuisiin. Räksytysopposiotiopolitiikka istui imagoon täydellisesti, mutta muovautuuko brändi uusiin vaatimuksiin näin nopeasti?

Markkinoinnillisesti persut pesivät muut puolueet mennen tullen ja tulos näkyi ennen kaikkea uurnilla.

4 Comments

  1. Bonuksena täytyy antaa persuille erityiskiitokset harvinaisen selkeästi vaaliohjelmasta (http://www.iltalehti.fi/vaalit/2011022513256956_vl.shtml), joka puhutteli omia kannattajia. Ohjelma on täydellinen vastakohta muiden puolueiden jargonia pullollaan oleviin lähes hieroglyfisiin tuotoksiin. Se fakta, että vaaliohjelma on lähinnä listaus mielipiteistä ja ei ole välttämättä kovin konkreettinen tai ettei se ota kantaa keinoihin vaikuttaa asioihin, ei haittaa. Kohderyhmä ymmärsi yskän, ja tämä on markkinointiviestintää parhaimmillaan.

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s